loading...
خــانــه عــطــر ایـــــــــــران
مهندس علم بيگي بازدید : 424 دوشنبه 31 تیر 1392 نظرات (0)

آیا امکان استفاده از عطر روغنی در ظرف های با درب ذرّه پاش وجود دارد؟

اتومایزر

در عطرهای پایه روغنی آیا این امکان وجود دارد که بدون اضافه نمودن الکل بجای استفاده از درب های رولی از درب های اتومایزر (ذره پاش) استفاده نمود؟

پاسخ مثبت است. ولی دو اشکال کوچک بوجود می آید. ابتدا اینکه درب ذره پاش نمی تواند روغن را بصورت ذره درآورد و آن را متمرکز اسپری می نماید و دوم اینکه به دلیل متمرکز اسپری شدن عطر روی لباس لکه باقی می ماند.

 

آیا خرید عطر روغنی که با الکل رقیق می گردد به صرفه است؟

 

 

 

عطرفروشانی که عطرهای پایه روغنی می فروشند برای اینکه بتوانند این عطرها را در ظروف ذره پاش (اتومایزر) عرضه نمایند اقدام به اضافه نمودن الکل به عصاره ی روغنی جلوی دید مشتری می نمایند. حال سوال اینجاست که آیا این کار از لحاظ اقتصادی به صرفه است؟


اضافه نمودن الکل به عطر روغنی باعث کاهش غلظت عطر می شود. مثلا اگر نیمی از حجم عطر الکل و نیم دیگر عطر روغنی باشد غلظت عطر 20% به نصف یعنی 10% کاهش می یابد. این کاهش غلظت باعث کاهش ماندگاری و شدت رایحه می گردد. پس رقیق نمودن عطر با الکل که قیمت بسیار کمتری از عطر دارد (الکل حدودا گرمی یک تومان و عطر روغنی حدودا گرمی هزار تومان است) از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و عطر را از حالت استاندارد کارخانه ای خود خارج خواهد نمود.


حال اگر باز مایل به استفاده از عطر در ظروف ذره پاش هستید پیشنهاد می نماییم عطر را با غلظت کامل خریداری و خود اقدام به اضافه نمودن الکل (با نسبت 1 پیمانه الکل و 2 پیمانه عطر) نمایید.

تأثیر حلّال بر ماندگاری عطر

در عطرهای پایه روغنی، روغن که نقش حلّال دارد و از مولکول های بزرگ و سنگینی تشکیل شده فرّاریّت پایینی داشته و ماندگارتر از مولکول های موادِّ معطّر است. به این دلیل مولکول های حلال روغنی که با مولکول های موادِّ اوّلیّه ی معطّر واکنش نشان داده اند امکان فرار مولکول های مواد معطّر از سطحی که به آن چسبیده اند را کاهش و در نتیجه باعث افزایش ماندگاری و کاهش انتشار عطر می گردند. 

امّا در عطرهای پایه الکلی، الکل که فرّارتر از موادِّ معطّر است و زودتر از آن تبخیر می گردد. پس از استفاده از عطر، ابتدا الکل تبخیر می شود و مولکول های مواد معطّر که با مولکول های الکل واکنش نشان داده اند به همراه الکل تبخیر می گردند که این موضوع باعث افزایش انتشار و کاهش ماندگاری عطرهای پایه الکلی می شود.

پیام عطر

یکی از ابزارهای انسان برای ارتباط غیرکلامی با اطرافیان، بوی خوش است. این وسیله به همراه دیگر موارد از قبیل نوع پوشش، رنگ لباس، جنس لباس، نوع آرایش، حرکات دست، سر، لب و چشم، شکل راه رفتن و ... می توانند تصویری از شخصیّت و نیاز ما را برای مخاطب بسازند.

خانواده های مختلف عطر پیام های متفاوتی را مخابره می نمایند که اگر با توجه به سن، جنس، مکان و زمان های مختلف، خانواده ی نامناسبی استفاده نماییم می تواند دیدی در دیگران از ما ایجاد نماید که مورد پسند ما نیست.

البته پیام هایی که عطر مخابره می نماید به عرف جامعه هم بستگی دارد. مثلاً ممکن است رایحه ی اسطوخودوس در یک جامعه یادآور کافور و مرگ باشد ولی در کشور دیگر نشانه ی جوانی.

پیام هایی که عطر مخابره می نماید می تواند از این قبیل باشد:

1. جوانی و انرژی؛ (نوت های تر و تازه، اقیانوسی، چوب بو و ...)

2. میان سالی و تشخّص؛ (نوت های شیرین، عنبربو، مشکی و ...)

3. تمیز و مرتّب؛ (نوت های مشکی و مرکّباتی)

4. لذیذ و خوردنی؛ (نوت های کارامل، خامه، بستنی، میوه ای (فواکه))

5. شاد و پرنشاط؛ (نوت های مرکّباتی، سبز و جنگلی، باران و ...)

6. آماده ی ازدواج؛ (نوت های گرم، سنگین، شیرین، خوردنی و خوش مزّه ...)

7. مذهبی؛ (نوت های یاس، گل محمّدی (رز دمشقی)، شکوفه ی پرتقال)

8. تند و برون گرا (تهاجمی)؛ (نوت های ترش از قبیل لیمو، لیمو سنگی)

9. آرام و سر به زیر؛ (نوت های سبک، مشک بو، گرم و شیرین)

10. جاذبه ی زنانه (نوت های گل مریم، گرم، گل بو) و ... .

ممکن است پیام عطر در جامعه ی تهران متفاوت از شهر اهواز یا هر شهر دیگری باشد. مثلاً نوت های گل مریم یا شکوفه ی پرتقال (نوت های گلبوی سنگین) در شهر اهواز نشانه ی زن میان سال عرب، ولی در شهر تهران نشانه ی مذهبی بودن است.

با توجّه به مطالب فوق الذکر به اشتباهاتی که ممکن است در انتخاب نوع عطر برای زمان و مکان خاص در جامعه ی فعلی ما (شهر تهران) مرتکب شویم می پردازیم:

1. استفاده از نوت های سرد در مراسماتی از قبیل عزا که می تواند نشانه ی سرخوشی و سرحالی استفاده کننده باشد؛

2. استفاده از نوت های لذیذ و خوردنی توسّط پسران جوان (که شاید موجب انتقال پیامی مبنی بر همجنس گرایی گردد.)؛

3. استفاده از نوت های تند توسّط دختران جوان در خیابان مخصوصاً هنگام شب که می تواند حاوی پیغام خودفروشی باشد؛

4. استفاده از نوت های سرد در اتاق خواب که می تواند نشانه ی عدم تمایل جنسی باشد؛

5. استفاده از نوت های تر و تازه، سبز، جنگلی و سرد در جلسات رسمی که مناسب شأن جلسه نیست و می تواند تصویری سبک از استفاده کننده در ذهن ها تداعی نماید؛

6. استفاده از نوت های تلخ در مراسماتی از قبیل جشن ها و عروسی که می تواند ارسال کننده پیغام ناشادی باشد؛

7. استفاده از نوت های شکلاتی، میوه ای و شیرین (نوت های خوش مزّه) توسّط زنان میانسال، حتی هنگام روز و در محل کار؛

8. استفاده ی افراد مسن از نوت های سرد، اقیانوسی که معمولاً جوان ها استفاده می نمایند که می تواند نشان دهنده ی کم سلیقگی انتخاب کننده ی عطر و عدم تناسب نوت با سن و سال باشد و ... .

البته تعداد کمی از افراد به این جزئیّات توجّه نموده و آن را تجزیه و تحلیل می نمایند. امّا ممکن است این ارسال پیام بصورت ناخودآگاه و بدون توجّه افراد انجام گیرد. مثلاً استشمام کننده ناخودآگاه تصویری خاص از فردی که حامل عطر است در ذهنش ایجاد گردد.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خانه عطر ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از کیفیت محصولات عطر پارمیدا راضی هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 230
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 87
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 95
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 122
  • بازدید ماه : 231
  • بازدید سال : 1,171
  • بازدید کلی : 312,975