loading...
خــانــه عــطــر ایـــــــــــران
مهندس علم بيگي بازدید : 415 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)

عصاره گیری با استفاده از روغن سرد

سابقاً با این روش (عطرگیری روغنی سرد) که در عکس فوق مشاهده می نمایید، اسانس روغنی گل ها گرفته می شد.گل هایی از قبیل یاس و مریم که پس از جدا شدن از گیاه نیز به ساخت اسانس روغنی ادامه می دهند را با این روش می توان عصاره گیری نمود.


هنگام طلوع آفتاب که ساخت اسانس روغنی توسّط گل ها در حدّاکثر میزان خود است این گل ها از گیاه جدا و با دقّت فراوان روی چربی حیوانی که روی شیشه مالیده شده قرار می گیرند. این چهارچوب های چوبی را اصلاحاً شاسّی می نامند.

هنگامی که اسانس روغنی از گل جدا شد و در هوا در معرض روغن قرار گرفت جذب آن شده پس از یک یا چند روز که گل های قدیمی اسانس خود را کاملاً عرضه نمودند با گل های جدید تعویض می شوند و این پروسه اینقدر ادامه می یابد که چربی از اسانس روغنی اشباع شود. سپس به چربی گرما داده شده تا به حالت مایع درآمده و با استفاده از الکل، اسانس روغنی را از چربی می شویند و پس از جدا نمودن الکل، اسانس روغنی خالص بدست می آید.

این روش به دلیل سختی شرایط کار و هزینه ی زیاد دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و با روش های جدیدی از قبیل عصاره گیری با استفاده از حلّال های هیدروکربنی جایگزین شده است.

ادبیّات عطّاری

 برای اینکه علاقه مندان به عطر بتوانند با یکدیگر مراوده داشته باشند نیاز دارند از کلماتی استفاده نمایند که استاندارد است و برای تمامی افراد معنای خاصّی را تداعی می نماید. بدین منظور ذیلاً برخی از واژه های معروف که مابین علاقه مندان بسیار کاربرد دارد را توضیح می دهم.


آکورد: Accord

مجموعه ی دو یا بیشترِ موادّ عطّاری، در نسبت های مشخّص، بگونه ای که بوی هیچ کدام از مواد، غالب نبوده و رایحه ی کلّی در حالت تعادل باشد. در این حالت از ترکیب دو یا چند مادّه، رایحه ی جدیدی بوجود می آید. این روش، پایه ی عطّاری بوده و بدین سان عطرهای پیچیده ساخته می شوند.


نوت: Note

رایحه ای که یادآور مکان، محصول، وضعیّت و یا ... خاصّی باشد. مثلاً نوتِ اقّیانوسی، نوتِ مرکّباتی، نوتِ میوه ای، نوتِ گرم، نوتِ خنک و ... . در حالی که آکورد تعادل بین دو یا چند مادّه را نشان می دهد که ممکن است از نوت های متفاوتی تشکیل شده باشند.


رایحه: Odour

بوهای مطبوع و خوش آیند. رایحه بوهای عادّی و ناخوش آیند را شامل نمی شود.


بو: Smell

شامل رایحه و بوهای نامطبوع و دیگر انواع آن. هر رایحه ای بو است ولی هر بویی رایحه نیست.


روغن عطر: Fragrance Oil

به عطر رقیق نشده روغن عطر گفته می شود. برای کاهش هزینه ی حمل و نقل معمولاً عطر بصورت رقیق نشده به مقصد ارسال شده و در مقصد که معمولاً حلّال هایی از قبیل الکل، دی.پی.جی و ... وجود دارد به میزان کافی رقیق شده و به بازار ارسال می گردد. حال اگر روی عطر نوشته شده بود Fragrance made in France بدین معنی است که روغن عطر از فرانسه وارد و داخل کشور بمیزان کافی رقیق شده و پس از پر کردن درون بطری و بسته بندی به بازار عرضه شده است. این نوع عطر در صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به اسانس معروف و شناخته می شود.


اسانس روغنی: Essential Oil

به عصاره ی طبیعی گیاهان که معمولاً با روش تقطیر بدست می آید اسانس روغنی گفته می شود. مثل اسانس روغنی رز، اسانس روغنی یاس، اسانس روغنی چوب صندل، اسانس روغنی لیمو سنگی و ... . از اسانس روغنی در تولید عطر استفاده می شود. اسانس روغنی صد در صد طبیعی است و با مادّه ی شیمیایی ترکیب نمی شود. اغلب اسانس های روغنی، بدون ترکیب با دیگر موادِّ عطّاری شیمیایی و بتنهایی خوش بو نیستند و نیازهایی از قبیل انتشار و ماندگاری را برآورده نمی سازند.


بیس: Base

واژه ی بیس حاوی معانی مختلفی است از جمله:

1. نوع حلّال استفاده شده در عطر. مثل عطرهای پایه آب، (Water Based) پایه الکلی، (Alcohol Based) پایه روغنی (Oil Base)؛

2. بیس عطر بمعنای شاکله و استخوان بندی یک عطر که معمولاً از 3 الی 5 مادّه ی شیمیایی تشکیل یافته و حجم زیادی از فرمول عطر را تشکیل می دهند؛

3. بیس به معنای ترکیبی از تعدادی موادِّ شیمیایی که یک رایحه ی طبیعی یا شیمیایی را تقلید می نمایند. مثل بیس یاس، بیس تنباکو، بیس سبزبو، بیس چوب بو که رایحه های طبیعی و بیس آلدهایدی که یک رایحه ی شیمیایی را تقلید می نماید. اینجا بیس بمعنای فیزیکِ ترکیبی از مواد شیمیایی است ولی نوت، رایحه ی آن ترکیب را بیان می دارد.

آیا عطر محرّک ج.ن.س.ی وجود دارد؟

در عرق انسان ها موادّی بنام فرومون وجود دارد که باعث جذب ج.ن.س مخالف می شود. تحقیقات زیادی در دست انجام است تا بتوانند این مادّه را وارد عطر نمایند.در اینکه عطر می تواند موجب جلب توجّه ج.ن.س مخالف شود هیچ شکّی نیست. حتّی دکتر پاول جلینِک (نویسنده و عطّار بزرگ آلمانی) مهمترین دلیل استفاده از عطر توسّط انسان ها را جذب ج.ن.س مخالف می داند. حتّی ممکن است عطری وجود داشته باشد که تداعی کننده ی صحنه ی ج.ن.س.ی باشد. ولی اینکه یک عطر بتواند باعث تحریک ج.ن.س.ی گردد را می توان با اطمینان رد نمود.لذا بنظر می رسد مواردی که در اینترنت در خصوص تبلیغات این چنینی وجود دارد بیشتر از یک بازاریابی ساده با سوءِ استفاده از نقطه ضعف انسان ها نیست.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خانه عطر ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از کیفیت محصولات عطر پارمیدا راضی هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 230
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 110
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 124
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 422
  • بازدید سال : 1,362
  • بازدید کلی : 313,166