loading...
خــانــه عــطــر ایـــــــــــران
مهندس علم بيگي بازدید : 484 چهارشنبه 26 تیر 1392 نظرات (0)

آیا می شود از عطر صد در صد خالص استفاده نمود

عطر با خلوص 100 درصد


استفاده از عطر خالص ممکن است موجب خارش و التهاب پوست شود و چون حلّال پخش شونده ای مثل الکل ندارد انتشار عطر نیز کاهش می یابد. همچنین به دلیل خلوص بالای عطر، تحمّل بوی تند آن سخت بوده و معمولاً موجب سردرد و تهوّع می شود. پس استفاده از نوع خالص آن را پیشنهاد نمی گردد.

دو عطر با عدد Vol یکسان امّا نام های متفاوت، آیا غلظت مشابهی دارند؟

اگر عدد Vol دو عطر یکسان باشد نشان دهنده ی این است که غلظت مادّه ی معطّر این دو یکسان است و حجم الکل مصرف شده در هر دو عطر معادل این عدد است. هرچند نام این دو عطر متفاوت باشد.

همانگونه که قبلاً توضیح داده شد استاندارد دقیقاً احصا شده ای در خصوص میزان خلوص عطر، (پرفیوم) مایع عطر، (ایو دِ پرفیوم) مایع آرایش، (ایو دِ تویلِت) مایع  کلن (ایو دِ کلن) وجود ندارد و آنچه وجود دارد درصد تقریبی است که نشان می دهند عطر (پرفیوم) غلیظ تر از مایع عطر، (ایو دِ پِرفیوم) مایع عطر غلیظ تر از  مایع آرایش (ایو دِ تویلِت) و مایع آرایش غلیظ تر از مایع کلن (ایو دِ کلن) و مایع کلن غلیظ تر از افتر شیو است. حال ممکن

است یک شرکت مخصوصاً اگر شرکت فرانسوی باشد غلظت 30% را مایع عطر (ایو دِ پرفیوم) بنامد و شرکت دیگر (مخصوصاً اگر آمریکایی باشد) غلظت 30% را مایع آرایش بداند.

آیا امکان استفاده از عطر غلیظ وجود دارد؟

استفاده از عطر بصورت غلیظ یا استفاده ی بیش از حد از عطر رقیق، هرچند می تواند ماندگاری و انتشار عطر را افزایش دهد و باعث شود اطرافیان استفاده کننده از رایحه لذّت ببرند امّا ممکن است باعث ایجاد سردرد و سرگیجه در استفاده کننده شود. در این مواقع برای رهایی از شرّ بوی تند و غلیظ عطر، استفاده کننده می تواند لباس های خود را با لباس های فاقد عطر تعویض و برای شسته شدن عطر از روی پوست بدنش، دوش گرفته و بدنش را با صابون بشوید.

علّت تفاوت فاحش در تولیدات دو مارک مختلف مثل Tom Ford و CK در یک کشور چیست؟

تفاوت در قیمت برندهاتفاوت قیمت بین مارک های معروف یک کشور می تواند به دلایل ذیل باشد:

1. هزینه ی تبلیغات:

طبیعتاً شرکت هایی که تبلیغات بیشتری دارند هزینه ی آن را از جیب مشتری پرداخت می نمایند.

2. حاشیه ی سود:

هرچقدر شرکت منصف تر، حاشیه ی سود کمتری برای خود در نظر می گیرد. می توانم به جرأت بگویم Tom Ford حاشیه ی سود هزار درصدی و بیشتر دریافت می نماید.

3. هزینه ی طرّاحی:

هرچقدر طرّاحان بطری، بسته بندی و از همه مهمتر عصاره ی عطر، معروف تر، حق الزحمه ی دریافتی بیشتر که شرکت ها این حق الزحمه را از جیب مشتریان می پردازند. مثلاً شنیده ام یک طرّاح معروف برای طرّاحی یک بطری مبلغ صد میلیون دلار (معادل 400 میلیون تومان) دریافت نموده است.

4. تعداد عرضه به بازار: 

هرچقدر عطر عمومی تر یعنی تعداد عرضه بیشتر طبیعتاً قیمت پایین تر.

5. استفاده از اسانس های طبیعی:

هرچقدر استفاده از اسانس های طبیعی مثل رز، یاس، چوب صندل و ... بیشتر قیمت عطر گران تر.

آیا ممکن است عطرِ اصل، ماندگاری کمی داشته باشد؟

اولویت اول عطاران هنگام ساخت عطر، حصول به اثر بویایی خاص (یادآوری رایحه ی دریا، جنگل، باغ گل، سبزه، کویر، میوه، کارامل و ...) است. استفاده ی بیشتر از مواد اولیه ی معطر ماندگار، برای افزایش ماندگاری عطر، ممکن است باعث تغییر اثر بویایی خاص مورد نظر عطار گردد. کارکرد عطر از قبیل ماندگاری و انتشار، برای عطاران در درجه ی دوم اهمیت قرار دارد و مهمترین دغدغه ی ذهنی عطّار، رایحه ی خاصّی که مورد نظرش می باشد است.

در این میان آمریکاییان همانند ما ایرانی ها برای کارکرد عطر اهمیت زیادی قائلند. اما اروپائیان بیشتر به خوش آیندی رایحه توجه دارند.

با توجه به مسائل مذکور مشخص می گردد این امکان وجود دارد که عطری اصل باشد اما ماندگاری کمی داشته باشد. پس ماندگاری عطر نشانه ی اصل بودن آن همچنین اصل بودن عطر نشانه ی ماندگاری آن نیست.

جادوی ترکیب

 عطرها از مواد اوّلیّه ای ساخته می شوند که اغلب آن ها بدبو، تند، زننده، غلیظ، سرگیجه آور، تهوّع آور و غیرقابل تحمّل هستند. امّا هنر دست عطّار باعث می شود که ترکیب این مواد در نسبت های مناسب رایحه ای فرحبخش، نشاط انگیز، زیبا، مطلوب و مورد پسند بوجود آورد. علاوه بر اثر ترکیب، رقیق نمودن مواد نیز از عواملی است که باعث می شود بوی تند و زننده ی مواد به رایحه ی قابل قبول تغییر یابد.

شباهت عطّاری به نقّاشی

در نقاشی از ترکیب رنگ های موجود رنگ های جدیدی به دست می آید. زیبایی رنگ های جدید به مهارت نقاش و ذوق بصری وی بستگی دارد. نقاش چهارچوب نقاشی اش را رنگ آمیزی و بدان رنگ های دیگری برای به دست آوردن تصاویر زیبا که بتواند چشم نواز باشد اضافه می نماید. در پایان وی با اضافه نمودن مقدار کمی دیگر اثر خود را پرداخت نمودن و به پایان می رساند.

در عطاری نیز عطّاران از ترکیب نوت های بویایی نوت های جدیدی می سازند. به بیان دیگر در عطاری A+B مساوی با A و B نمی شود. بلکه نوت جدیدی مثل C ساخته می شود. مهارت عطّار این است که بتواند نوت جدید را به نحوی بسازد که دلفریب و زیبا باشد.

همچنین در عطاری باز همانند نقاشی چهارچوب عطر با چند نوت پایه ساخته می شود و با اضافه شدن چند نوت دیگر چهارچوب اصلی اصلاح می شود و در پایان با اضافه نمودن مقدار کمی نوت های دیگر اثر خود را به کمال می رسانند و پرداخت می کنند.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خانه عطر ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از کیفیت محصولات عطر پارمیدا راضی هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 230
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 74
  • بازدید ماه : 360
  • بازدید سال : 1,300
  • بازدید کلی : 313,104