loading...
خــانــه عــطــر ایـــــــــــران
مهندس علم بيگي بازدید : 274 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)


در صنعت عطر سازی اصطلاحی وجود دارد که ترجمه آن به فارسی شاید کمی مشکل باشد.

 
مصطلح است که می گویند The perfume, nose behind ، ترجمه تحت اللفظی آن می شود بینی ای که در پشت عطری قرار دارد و البته منظور، افراد خبره و با تجربه ای هستند که توانایی بویایی شان بر اثر تربیت، بسیار قوی تر از افراد عادی است و انواع بیشتری از بوها را می توانند بشناسند و یا انواع رایحه را در یک عطر از هم تفکیک کنند، اینان طراحان رایحه ها هستند.
 
یکی از چهره های سرشناس در صنعت طراحی عطر خانم مندی افتل میباشند. وی که یکی از طراحان عطر و نیز یکی از داوران مسابقات میباشد. FiFi ، کتابی به نام اسانس و کیمیاگری ارائه کرده است
 
 
 
 
متن زیر مصاحبه ای است پیرامون دنیای جذاب عطرسازی با مندی افتل.
 
 
حس بویایی انسان چگونه تکامل یافت؟
 
بویایی یکی از حواس اصلی است که در بخشی از مغز به نام آمیگدالا جریان می یابد. این حس در انسان بسیار ابتدایی و رشد نیافته است. حس بویایی برای بقا انواع موجودات بسیار ضروری و حیاتی است، ولی در انسان به تدریج این حس به قهقرا رفته. رایحه های مصنوعی موجود در جهان باعث شدند توانایی بویایی ظریف و دقیق در انسان کمرنگ شود.
 
 
چگونه عطرها تاریخ جهان را تحت تاثیر قرار دادند؟ عطر در تجارت راه ابریشم افسانه ای چه اهمیتی داشت؟
 
از زمان های بسیار قدیم انسان ها علاقه مند بودند مواد معطر را به پوست خود بمالند. در هر دوران در سراسر دنیا، رایحه های خوش در تشریفات، آداب و رسوم، پزشکی، اسطوره ها و حتی جنگ نقش مهمی ایفا کرده اند. عطرها همیشه کالایی لوکس و گران بها بوده اند. کاروان ها و کشتی ها از راه های دور دارچین را از آفریقا، هل و سنبل الطیب را از هند و زنجبیل، زعفران، جوز هندی و میخک را از اندونزی حمل کرده و به اقصی نقاط دنیا می بردند.
 
 
چه چیزی باعث می شود که بویایی چنین حس قدرت مندی باشد؟
 
بویایی تنها حسی است که مستقیما به سیستم لیمبیک در مغز متصل می شود که مرکز چشایی، عاطفی و خاطرات است. این ارتباط مستقیم باعث تحریک و تقویت عاطفی آن می شود. عطرها مستقیما ما را به خاطرات و زندگی عاطفی مان مرتبط می کنند.
 
 
بیشتر عطرها از ترکیبات مصنوعی تهیه می شوند، چرا؟! این مواد چه مزیتی دارند؟
 
به نظر من گیاهان دارای زیبایی ذاتی هستند که در عطربرخاسته از آن ها بازتاب می یابد. رایحه های طبیعی قوی تر هستند و در ضمن از ظرافت و دقت بیشتری برخوردارند.عصاره طبیعی گیاهان بسیار گران، تکرار ناپذیر و در ضمن فصلی است. علاوه بر آن عطر گیاهان بر حسب شرایط آب و هوایی، نحوه رشد و انسان هایی که آن را پرورش می دهند و نیز نحوه استخراج آن ها تغییر می کنند. یک شیشه عطر که به دست مصرف کننده می رسد، نشانه هایی از تمامی این عوامل، به علاوه هنر و خلاقیت سازنده خود را به تماشا می گذارد. در نتیجه، استفاده از ترکیبات مصنوعی باعث حذف این متغیرها شده و محصول یکسان تری را می توان در طول زمان تولید و عرضه کرد.
 
 
ترکیبات طبیعی مورد علاقه شما برای تهیه عطر کدام است و چرا؟!
 
بی تردید مهم ترین ماده تهیه عطر نوعی گل یاسمین است. گل های سفید آن رایحه ای بسیار خاص و بی رقیب دارد. اسانس تهیه شده از این گل باعث تقویت تجربیات ما می شود. بوی آن گرم است و به شدت منتشر می شود. مانند عسل بوی آن شیرین است. شیرینی بوی آن باعث می شود تا بوهایی که خشک تر هستند راهی برای خود باز کنند، ولی در هر حال بوی یاسمین غالب است و تا هنگامی که بوی عطر کاملا از بین برود بوی آن پابرجاست. هر عطری که یاسمین در آن به کار رفته باشد قادر است لطافت و درخشش پیدا کند. به همین دلیل است که در صنعت عطر سازی هم می گویند: هیچ عطری بدون یاسمین وجود ندارد.
 
 
چگونه برای کسی عطر می سازید؟ برای آغاز کار چه سوالاتی می پرسید؟
 
خلاقیت من برای ساخت یک عطر اختصاصی با یک مصاحبه 90 دقیقه ای آغاز می شود. در این مدت من مشتری ام را در یک تجربه اصیل و واقعی بوها راهنمایی می کنم، وقتی که ما اسانس های مختلف را استشمام می کنیم من به واکنش های او توجه می کنم، هم به صورت کلامی و هم غیر کلامی و به دنبال کیمیایی می گردم که با آن این مواد خام را به فرمولی برای او تبدیل کنم. هر رایحه ای در هنگام تماس با پوست واکنش های متفاوت ایجاد می کند و هر یک از افراد نیز در مقابل آن واکنش هایی خاص ابراز می کنند.
 
 
در کتاب خود در بخش تاریخ عطر نوشته اید که بویایی هرقدر قوی باشد باز هم بیش از سایر حس ها از آن غفلت
شده است. یعنی چه؟! آیا ممکن است در آینده تغییری در آن ایجاد شود؟
 
بینی ما از بوهای مدرن و فرآوری شده که از طبیعت و ذات خود جدا مانده اند، اشباع شده است. حس بویایی ما دیگر بخشی از احساس طبیعت نیست. ویترین عطر فروشی ها تنها جایی است که اغلب آدم ها از حس بویایی خود استفاده می کنند، درآنجا هم ارتباطی با مواد عطری طبیعی وجود ندارد. من امیدوارم که یک تغییر مسیر را در ساخت مواد معطر به سمت و سوی ارتباط ذاتی با طبیعت شاهد باشیم. برای این امر لازم است آموزش های بیشتری درباره ترکیبات گیاهی به افراد داده شود و چنانچه انسان ها به صورت گسترده در معرض آن ها قرار داشته باشند، می توانند راه برقراری مجدد ارتباط را از طریق استشمام بوهای طبیعی یاد بگیرند.
 
 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خانه عطر ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از کیفیت محصولات عطر پارمیدا راضی هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 230
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 146
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 167
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 179
  • بازدید ماه : 465
  • بازدید سال : 1,405
  • بازدید کلی : 313,209